دربان

یادداشت های یک دربان

یادداشت های یک دربان

دربان

مردان و زنانی که مادرزاد چشمانی کم سو دارند. از بچه گی بین آنها بزرگ شدم. تقریبا هیچ کس در تاریکی این دره، قادر به درست دیدن چند متری مقابل خودش هم نیست. اصلا شاید همین سایه های بلند و طولانی، رفته رفته این بلا را بر سر این جماعت آورده؛ یا حداقل آن را تشدید کرده. روز از شب چندان قابل تشخیص نیست، با این حال هیچ وحشتی هم در اینجا از ناامنی پیدا نخواهی کرد؛ و دقیقا به همین دلیل این مردم نسل ها قبل، دره تاریک را برای سکونت انتخاب کردند.

ایمیل:
behzadsarhadi@gmail.com


درست در 100 سال پیش در چنین روزهایی، کشور ایران در بحبوحه جنگ جهانی اول، درگیر بیماری هایی چون طاعون و وبا شد که در کنار قحطی گسترده، منجر به مرگ میلیون ها ایرانی گردید. این شرایط آنچنان اسفناک بود که مکررا در گزارش های افسران اطلاعاتی سازمان های جاسوسی آمریکا، بریتانیا و آلمان می توان وخامت شرایط آن دوره را مشاهده کرد. با گذشت تمام این سال ها، همچنان ابعاد مهمی از علل این واقعه تاسف آور پنهان مانده. عده ای حضور نیروهای خارجی، عده ای شرایط زیرساختی کشور و عده ای رفتار اجتمایی مردم ایران را عامل اصلی این مرگ و میر وحشتناک می دانند.
در کتاب "جاده غرب" به عنوان یک داستان اجتمایی، وقایع بر پایه همین گزارش های افسران اطلاعاتی و به صورت داستانی خیالی از نگاه رعیت و مردم عامه تشریح شده است. با این حال در اینجا تمرکز کتاب بر روی وقایع تاریخی نیست. به عنوان یک رمان کوتاه می توان "جاده غرب" را یادآور ریشه های غلط رفتاری و نگاه های اشتباه جامعه ایرانی به مشکلاتی بزرگ که دامنگیر این سرزمین می شود دانست.

مشخصات کتاب:

نوع فایل: PDF

تعداد صفحات: 173 صفحه

تعداد فصل ها: 14 فصل

حجم فایل: حدود 1.5 مگابایت

نوع محتوا: داستان اجتمایی - ایرانی

نویسنده: بهزاد سرهادی